Skip to main content

 نخ چند رنگ یا نخ  اسپرت اصولا به نخ هایی گفته می شود که می توان همزمان طیف های مختلفی از یک  رنگ نخ را در امتداد هم و در قالب یک کلاف واحد، به صورت سایه روشن؛ مشاهده نمود و البته کاربرد های خاص خودش را دارد. این نخ ها عمدتا در سوزندوزی ها، به دلیل همراهی طیف های مختلفی از یک رنگ و نه یک رنگ واحد؛ جهت دوختن گل ها و برگ های کوچک و یا فضاهایی از طرح به کار می روند که احتیاج چندانی به تغییر رنگ مشاهده نمی شود و اصولا تفاوت چندانی وجود ندارد که چه قسمت از طرح تیره و چه قسمت به رنگ روشن دیده شود.

نخ اسپرت در سوزندوزی- نفیسه علی کیا امیری

نخ های اسپرت برای دوختن گل هایی بزرگ تر با سایه روشن دوزی غیر ممکن نیست اما خیلی کم به کار گرفته می شود. زیرا امکان سایه روشن دوزی در مکان های دلخواه با این نخ، باید مدیریت شود و این کار باعث حذف و از دست دادن بخش هایی از نخ می شود که می توانند در جای دلخواه کارآمد باشند.

در تصاویر این بخش، نمونه ای از دوخت یک بته جقه را می بینید که با نخ اسپرت دمسه و دوخت داربستی یا بخارا، سوزندوزی شده است. این سوزندوزی بسیار زیبا توسط خانم سیده نفیسه علی کیا امیری از آموزشگاه شب افروز، و بر روی یک کوسن؛ دوخته شده است. برای دیدن تصاویر بیشتری از این سوزندوزی می توانید بر روی کلمه نشانی کلیک نمایید.

نخ اسپرت در سوزندوزی- نفیسه علی کیا امیری