Skip to main content

از میان بی شمار کاربردهای سوزندوزی، می توان به نقش سوزندوزی در دوخت، ساخت و ایجاد تقویم هایی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره نمود. این نقش عمدتا به دو شیوه در میان سوزندوزان، مورد استفاده قرار گرفته و تقویم دوزی نیز؛ نامیده می شود:

شیوه اول- استفاده از سوزندوزی در طراحی نمای تقویم– در این شیوه ابتدا طرح و نقش مورد نظر، به دلخواه سوزندوزی می شود و با گرفتن تصویری دلخواه از طرح مورد نظر؛ از این تصویر در طراحی صفحات مختلف تقویم و یا به عنوان سر برگ فصل های مختلف از تقویم؛ استفاده می شود.

تصویری از دوخت و ایجاد سوزندوزی تقویم با شیوه سوزندوزی در طراحی نمای تقویم را می توانید در زیر ببینید که در کارگاه سوزندوزی شب افروز و برای سال ۱۳۹۴ اجرا شده است. برای دیدن تصاویر بیشتری از این سوزندوزی ارزشمند، می توانید بر روی کلمه نشانی کلیک نمایید.

تقویم دوزی به شیوه سوزندوزی نمای تقویم- سوزندوزی شب افروز

شیوه دوم- دوخت تقویم به صورت کامل– در این شیوه ابتدا روزهای مختلف از ماه به صورت اعداد و در قالب یک جدول، طراحی و بر پارچه منتقل می شود. پس از انتقال اعداد هر ماه، با در نظر گرفتن رنگ هایی خاص که هم دلخواه باشد و هم نمادی از هویت هر ماه و فصل؛ سوزندوزی اعداد با انتخاب تکنیکی کاملا دلخواه اجرا می شود. مرحله بعد انتخاب گل و طرحی متناسب با سلیقه سوزندوز و یا کسی که می خواهد این تقویم را در محیط زندگی و یا کار استفاده نماید، بر می گزینیم و  فضای خالی از تقویم را جهت چشم نوازتر شدن؛ سوزندوزی می کنیم.

تصویری از دوخت و ایجاد سوزندوزی تقویم با این شیوه را می توانید در زیر ببینید که توسط خانم محدثه وثوقی، با استفاده از تکنیک  گلدوزی برزیلی، در آموزشگاه شب افروز؛ اجرا شده است. برای دیدن تصاویر بیشتری از این نمونه بسیار زیبا، می توانید بر روی کلمه نشانی کلیک نمایید.

تقویم دوزی به شیوه سوزندوزی تقویم- محدثه وثوقی

 به طورکلی نقش سوزندوزی در تقویم ها از هر نوعی که باشد می تواند مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. در شیوه اول تصویر سوزندوزی شده در هر کجا می تواند دوخته شود و در هر سال یا فصلی نیز، مورد استفاده قرار گیرد. و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. اما در شیوه دوم یعنی دوختن روزها و اعداد با ترتیب هر سال متغیر می باشد و به این ترتیب تقویم سوزندوزی شده برای امسال برای سال بعد کارآ نیست به همین خاطر، از این شیوه ایجاد تقویم معمولا به صورت مناسبتی در تولد ها و یا روز های خاص با متمایز نمودن عدد همان روز در بسیاری مورد می توان استفاده نمود.