Skip to main content

گفتیم که پارچه های توری طرح دار گزینه مناسبی برای اجرای دوخت مرصع، می باشند. و این پارچه ها اغلب با موادی همچون مروارید، سنگ، پولک، ملیله شکسته و…… همراه می باشند. این مواد اولیه به همراه طرح خود زیبایی بی نظیر و شگفتی به وجود می آورند اما جدا سازی بخش های دلخواه از طرح همیشه کار آسانی نیست و حتی جاگذاری و دوخت آن روی پارچه ، حتما به مهارت نیاز دارد اما غیر ممکن هم نیست و می توان با تمرین به این مهارت دست یافت.

پس از برش تور گاهی بخش هایی از طرح بدون کنترل از دوخت رها می شوند  در اینگونه موارد، موقع اتصال بر روی لباس می توان از مواد اولیه کمکی دیگری همچون پولک و منجوق و……و… برای کنترل طرح و دوخت؛ استفاده نمود.

در تصویر زیر نمونه ای از مرصع دوزی با تور و ملیله شکسته را می بینید که طرحی از یک درخت از دو طرف سرشانه لباس ، به سمت وسط یقه شکل می گیرد و از سمت راست به وسط یقه ختم می شود و از سمت چپ پس از رسیدن به وسط یقه تا امتداد دامن لباس، ادامه می یابد.  این طرح از تور، پس از اتصال به لباس، در قسمت های رها شده از برش و دوخت با پولک و منجوق تزیین شده و با تداعی میوه در سرشاخه ها؛ جلوه بیشتری یافته است. این مرصع دوزی زیبا در کارگاه سوزندوزی شب افروز اجرا شده و در صورت تمایل به دیدن تصاویر بیشتر از این لباس می توانید بر روی کلمه نشانی کلیک کنید . تصاویر لباس را بیابید، ببینید و لذت ببرید.

مرصع دوزی با تور و ملیله شکسته- سوزندوزی شب افروز