Skip to main content

چند ضلعی ها مانند پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی ، همانند مثلث ها نقش بسیار وسیعی می توانند در دنیای چهل تکه دوزی بیافرینند. این نوع چهل تکه که در اصطلاح برخی از چهل تکه دوزان به باغچه مادر بزرگ نیز معروف است، به دلیل پتانسیل بالایی که  می تواند در تولید انواع محصولات سوزندوزی شده داشته باشد و امکان تزیین با انواع دوخت های بنیادی سوزندوزی نیز روی درزها، محل اتصال تکه ها، و در فضای خالی چند ضلعی ها وجود دارد؛ گزینه بسیار مناسبی برای هنر نمایی و اجرای خلاقیت می باشد. برای این نوع چهل تکه دوزی می توان از شابلن های آماده استفاده نمود و یا شابلن دلخواه را در سایز های مختلف و دلخواه، ساخت و مورد استفاده قرار داد.

چهل تکه دوزی با پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی ها، هم با دست و هم با ماشین، قابل اجرا می باشد. و به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از روش های مورد استفاده، ایجاد بلوک هایی از چهل تکه به صورت واحد می باشد که با به هم پیوستن تعداد دلخواهی از چند ضلعی شکل می گیرد و می توان از آن در تولید محصول دلخواه؛ استفاده نمود. در تصویر زیر نمونه ای از یک چهل تکه شش ضلعی را می بینید که توسط خانم عاطفه ذبیحی در تولید یک کیف دستی به کار گرفته شده است.

چند ضلعی ها در چهل تکه دوزی- عاطفه ذبیحی

روش مورد استفاده دیگری نیز از کاربرد این نوع چهل تکه دوزی وجود دارد و آن استفاده از تکه های به هم چسبیده از پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی ها به شکل های دلخواه؛ می باشد که سوزندوز می تواند پس از اجرای بخشی از یک چهل تکه، آن را بر روی پارچه دیگری اپلکه دوزی نمود. در تصاویر زیر نمونه هایی از چهل تکه شش ضلعی را می بینید که توسط خانم ها عفت فتاحی  و فریبا داداش نیا؛ دوخته و بر روی یک کوسن اپلکه دوزی شده است. برای دیدن تصاویر بیشتری از این چهل تکه دوزی های زیبا می توانید بر روی هر تصویر کلیک نمایید.

چند ضلعی ها و چهل تکه دوزی- عفت فتاحی
چند ضلعی ها در چهل تکه دوزی- فریبا داداش نیا