Skip to main content

از لزوم ایجاد و استفاده از دفتر دوخت کمی پیش تر صحبت شد و دفتر دوخت زیبایی با جلد چرمی و ساده ، مطرح شد. اما همیشه وضع اینگونه نیست و برخی از هنرجویان بر حسب سلیقه  و علاقه، روکش یا کاور خاصی برای آن بر می گزییند و آن را ویژه تر می نمایند.

نمونه ای از یک دفتر دوخت های بنیادی را در تصویر زیر می بینید که توسط خانم هنگامه پورنوروز دوخته شده است. در این دفتر دوخت ، ابتدا سوزندوزی دوخت های بنیادی، روی صفحات جدا و مستقل؛ اجرا شده و پس از اجرای نمونه های دوخت، دور تا دور هر صفحه با سر دوزی و تور دوزی ، مرتب و تزیین گردیده است. آنگاه صفحات مرتب و تزیین شده به شیوه یک دفتر کلاسوری از بالا روی هم قرار گرفته و با یک تکه قیطان ؛ تبدیل به دفتر دوختی شده که قابلیت زیاد شدن تعداد بیشتری از صفحه را نیز دارا می باشد.

صفحه بالایی و جلد این دفتر به کمک  مقوا و پارچه مخمل شکل یافته و پس از جلد کشی ، تزیین روی جلد به کمک تکنیک های مختلف پولک و منجوق و نهایتا یک منگوله؛  اجرا شده است. در نهایت خانم هنگامه پور نوروز با این دفتر دوخت یک کاردستی بسیار زیبا؛ ایجاد نموده که در عین حال یک آرشیو مفید، هدفمند و ماندگار را نیز، شامل شده است. برای دیدن تصاویر بیشتری از این دفتر دوخت بر روی کلمه نشانی کلیک نمایید.

دفتر دوخت- هنگامه پورنوروز